30 SEPTEMBER 2019

DOOR: MARIEL ROELFSEMA

 

Leerkrachten

Als ik op een basisschool in een teamvergadering een presentatie geef over kinderen van gescheiden ouders en kinderen in samengestelde gezinnen, begin ik altijd met de vraag “Wie van jullie heeft kinderen met gescheiden ouders in de klas?” Fanatiek gaan dan altijd alle vingers omhoog. Dan stel ik vlot aan één van deze leerkrachten de vraag “Hoeveel?” Deze vraag is aanzienlijk moeilijker voor veel leerkrachten. Ze weten het wel ongeveer maar ben je je als leerkracht echt bewust van deze kinderen? Ken je echt hun achtergrond, hun thuissituatie, hun problematiek hieromtrent, kortom; ken je hun verhaal? En dan niet van één leerling, maar van alle leerlingen in deze situatie.

Leerkrachten moeten dan vaak schoorvoetend bekennen dat ze niet in voldoende mate op de hoogte zijn van deze thuissituaties. Op mijn vraag “Ken je hun verhaal? Heb je er met henzelf over gesproken?” is het antwoord bijna altijd “nee”. De meeste leerkrachten bekennen dit met het schaamrood op de wangen. Vlot daarna komen de argumenten waardoor het niet lukt. Administratielast, werkdruk, inspectie…allemaal redenen waardoor er minder tijd is. Ik denk dat het echter geen kwestie van tijd is maar van prioriteit.

 

Villa Pinedo

Naar deze presentaties neem ik ook altijd de brief “Aan alle leraren en leraressen van Nederland” van Villa Pinedo mee. Villa Pinedo heeft namelijk een aantal brieven ontwikkeld, geschreven door de jongeren van Villa Pinedo gericht aan verschillen de doelgroepen. Deze brieven zijn erg krachtig en zeggen precies waar het op staat. Zo ook de brief aan de leraren en leraressen. Hier staat onder andere in hoe jij als leerkracht het verschil kan maken, hoe jij deze kinderen kan zien, echt zien!

 

Wist je dat 5 minuten persoonlijke aandacht van jou, voor onze situatie, het verschil kan maken? Jij kunt er voor zorgen dat we ons veilig voelen op school.

 

Door je bewust te zijn van de signalen die deze kinderen kunnen geven en met hen in gesprek te gaan, kun jij als leerkracht echt het verschil maken.

Voor kinderen in samengestelde gezinnen geldt precies hetzelfde. Denk als leerkracht niet “er is een nieuw gezin, dus alles is weer zoals het was.” Kinderen in deze gezinnen hebben te maken met gescheiden ouders, nieuwe partners, verschillende opvoedingsculturen, nieuwe regels en gewoonten, stiefbroertjes en -zusjes en soms ook halfbroertjes en –zusjes, en dat allemaal samen in één huis. Problematiek van een samengesteld gezin is niet te vergelijken met een “normaal” gezin. Er spelen zaken die alleen in een nieuwe samenstelling voorkomen. Ook voor deze situatie heeft Villa Pinedo trouwens een mooie brief gemaakt “Aan alle nieuwe partners van gescheiden ouders”.

 

5 Oktober, de dag van de leraar

Laat de dag van de leraar op 5 oktober (of de week daarna aangezien het in een weekend valt), dit jaar eens een dag zijn waarin jij, als leraar echt het verschil maakt. Zie ze, hoor ze, wees beschikbaar voor ze, al is het maar 5 minuten…

 

Jij kan die leraar zijn, waarvan we later zeggen: ‘Dat was een toffe. Die heeft echt naar me geluisterd en stond voor me klaar als ik dat nodig had. Die heeft mijn schooltijd net wat makkelijker gemaakt toen ik het zelf zo moeilijk had.’


 

Mariel Roelfsema

 

Met dank aan Villa Pinedo voor de prachtige brieven. www.villapinedo.nl

“Zie mij...zie mij om wie ik ben en hoor mijn verhaal”

gallery/villa pinedo